Újra itt a húsdaráló - Kaptár 5 - Megtorlás - (Resident Evil 5 Retribution)

2012.09.21 04:28

 

A feneketlen mészárlás legújabb állomása egy szimulált valóság, mely biológiai fegyverek demonstrálására épült. Az Umbrella defenzív szoftvere újfent átvette az irányítást a létesítményben, ahol Alice magához tér enyhe fejfájással egy durva buli után. De vajon mi jöhet még?

Milla Jovovics a katasztrófa és bio-fertőzés sújtotta világ utolsó terminátora ismét készen áll felvenni a harcot a mindig undorító – most éppen csápos-nyelves? zombik, gázmaszkos ki tudja kicsodák, orosz kutyatestű nagyagyak és brutál bárdos hóhérok – bandájával. Az újdonság: az egyhelyben lötyögő, de közben erősen tüzelő náci zombik mellett, a még értelmetlenebb kaszaboláson át, a forgatókönyv teljes hiánya, – lehet nem is volt? – ami szemet szúr, de nagyon. A film egy hosszas, viszont annál unalmasabb esemény visszapörgetésével indul, majd a széria előző epizódjaiba enged betekintést, ami röhejesen sok filmidőt vesz el, bár valószínűleg feltétlen szükséges egy ötödik résznél. Aki ennél a gyalázatnál kapcsolódik be e pofátlanul értelmetlen vagdalkozásba, az ziher, hogy nem nézi meg az előző részeket. Majd e dögunalmas hét perc kivárása után megnézhetjük a legelső visszajátszott jelenetet rendes menetében, ha eddig nem folyt volna át az agyunk a mellettünk ülő kollega popcorn-jára. Ez összesen majdnem tíz perc az amúgy végtelennek tűnő nyolcvan perces játékidőből. A hősnő újra a régi, zombi mentes világban tér magához, ahol reggel szerető férjével és kislányával ülhet a családi asztalhoz. A tökéletes idillnek pár száz friss húsra éhező agyhallott tesz keresztbe, amikor ajándék nélkül állítanak be e napsütéses délelőttön. Mindez csak álom lett volna? Ezt követően pillanthatjuk meg Jovovics pimaszul fedett testét, melyet egy – nem tudom milyen eljárással odaragasztott – indokolatlan törölköző takar. Egy jó rész lett volna a filmben, azt is cenzúrázzák. Hogyan és mi célból hever ott már ki tudja mennyi ideje azt nem kötik az orrunkra, de ki kell jutnia a létesítményből bármilyen áron. E lélegzetellátóan aprólékos kidolgozással operáló szövegkönyv dialógusait leginkább az Underworld széria utolsó részéhez tudnám hasonlítani, amiben is, ha jól számoltam kevesebb mondat hangzott el, mint amennyi forgatókönyvírója volt. A komplexitásból nem hiányozhatnak az új helyszínek, melyeket a készítők sem mertek nem díszletnek nevezni, így beépítették a sztoriba: Moszkva, New York és Tokió lekicsinyített másait építette fel a gonosz, kísérleteket folytató Umbrella cég biológiai vírus demonstrálása céljából. Ezeken a területeken kell átvergődnie magát Alicenak (Milla Jovovics) és a segítségére siető mentőcsapatnak. Paul W.S Andeson nem vette ezt a filmet sem komolyabban a 95’-ös Mortal Kombatnál, ami nálam elnyerte a 90’-es évek leggagyibb adaptációja citromdíját. A film felénél feladjuk, hogy értelmet keressünk bármiben is, ami mozog a vásznon; már nem tudjuk, hogy a gonoszok miért lövöldöznek órákon át a semmire és miért nem mozognak egy tűzharc kellős közepén még a hús-vér emberek sem, nem hogy a náci zombi tisztek. Mindebből kiviláglik, hogy a történet csupán ürügyként szolgál egy-két lassított akciójelenet bemutatására és nem több mint pár ember kocsmai blablázása közben született agymenés. Ha mást nem is, de a Mortál-os „X-Ray attack”-ot sikerült beolvasztani a végső belharcba és az ősrégi Arcade játékok hangulatát felidéző útvonaltervezésben is jeleskedik az alkotógárda, gondolok itt a House of the Deadből lopott merre fogunk menni a halálba típusú klasszikus útvonalcsík felrajzolására.  Ezt leszámítva a borzalom pejoratív tárházára számíthatunk, ha ezt a filmet választjuk könnyed kikapcsolódásnak hétvégére. A pontot az i-re Michelle Rodriguez végső küzdelme teszi fel, amikor is két harcedzett zsoldos katonát oroszlánként tép ketté, ahogy azt egy mindenre kiéhezett feminista nő tenné. Ugyan, nem érezhető a feminizmus átható szellembéklyója e szériában. A négy főhősből hárman szupererősek és van egy férfi. De ne keseredjünk el; rajongók és köpködők: a végéből ítélve lesz még folytatás, csak nem nekem.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budget: $65,000,000 (estimated)

Opening Weekend: $21,052,227 (USA) (16 September 2012) (3,012 Screens)

PHP 64,030,053 (Philippines) (16 September 2012) (212 Screens) 

Gross: $21,100,000 (USA)