A Skót felföld koronás macijának lánya, a bátor. - Merida, a bátor (Brave)
Ha egy ifjú hercegnőnek semmi kedve királylányosat játszani, akkor mindent elkövet annak érdekében, hogy éppen az ellenkezője legyen annak, amit e titulus megkövetelne. Lobogó, rakoncátlan, démon vörös hajzuhatagába belekarol a szél, míg lova Angus hátán hátranyilazósdit játszik magyar módra, ételt lop a konyhából, mert az egy királynőnek nem jár, furcsa kék fényeket és hangokat hall, majd medvévé változtatja anyucit.
A Merida, a bátor egy kifejezetten elbűvölő alkotás. Lenyűgöző látványvilága és igazán részlet gazdag testbeszédeinek megidézése nem kétnapos, összecsapott munkáról árulkodik. A középkori Skót felföld lélegzetelállító bemutatása, a brutálisan hiteles – és nem mellesleg kedves és igen szerethető – szinkronhangok akcentusai, a vicces szituációk és belevaló főhőse egy majdnem csodás másfélórához vezet minket. Majdnem. Ugyanis a film két történettel operál. Az első húsz perc egy vinnyogó kislány tiltakozása a sorsa ellen – hogy vinnyogó, de méltóságteljes hercegnő legyen. Anya-lánya különböző életfelfogása igen jól előkészíti a későbbi eseményeket, de azért nem fél órában akarunk Barátok közt-öt nézni animációs filmen. A Skót felföld négy házra tagolódott, egyik vezetője a király. Merida abba a korba lépett, amikor is a hagyományok szerint választania kell a többi ház hercegei közül, hogy kibe nem szerelmes. A kérők és apáik – a házak vezetői – egytől egyig komplett idióták, szóval az igazat megvallva, ha a skótoknál csak ilyen férfiak vannak, én is cölibátust fogadnék a kis vörös helyében. Szóval a konfliktus anya-lánya között kissé elfajul, majd a „szabad nő leszek, hallgass meg anya” jelszót hirdető leányzó ellovagol és egy boszorkány kunyhójába téved. A kedves néni megdobja egy szerencse sütivel, majd anyuci macivá változik és innen indul a Merida , a bátor igazi mesebeli utazása. A nőközpontúság igen erősen körvonalazódik, ugyanis a király olyan benyomást kelt, mint egy arcade teremben joystick-kal szórakozó öt éves, de kellően mérsékelt köntösbe bújtatva; és Merida öccseinek megéretett már egy nagy verés. A Pixar első női protagonistájában az a legnagyszerűbb, hogy tényleg hős. Nem azért, mert lány, hanem mert minden megvan benne, ami egy igazi hőshöz szükségeltetik. Tagadás, erő, vakmerőség és szeretet. Egy animációs filmnél nem kérdés, hogy fontos e mérlegelni a duális korosztály elvárásait. Nem hiszem, hogy egy kedves egymásra találás anya és lánya között egy borzalmasan irritáló bevezető hajcihő után nem csalna mosolyt a naiv szülők arcára, éppen ezért úgy gondolom, hogy a Pixar megtartotta azt a kiváló szokását, hogy több korosztálynak címezi alkotásit, ahogyan a zseniális Fel-ben, vagy a Toy Story szériában láthattuk. Ugyan tévedés lenne azt állítani, hogy a Fel filmművészeti szintjével vetekedne, de története, megvalósítása és a nüánsznyi részleteinek kidolgozása jelest érdemel és nem csak azért, mert animációs filmről beszélünk. A rendezők Brenda Chapman és Mark Andrews igyekeztek minél hitelesebben ábrázolni a kor Skóciáját megspékelve egy kis fantáziával és varázslattal, ami azt hiszem igazán jól sikerült nekik. Ezt összehozták. Ha nem is Miley Cyrus, Rihanna, vagy Katy Perry, de itt van egy új csaj, akiért újfent rajongni lehet.
Budget: $185,000,000 (estimated)
Opening Weekend: $66,323,594 (USA) (24 June 2012) (4,164 Screens)
Gross: $235,872,669 (USA) (4 November 2012)